Het is bijna zo ver...

25 mei komt nu snel dichterbij en tegen dan moet elk bedrijf GDPR compliant zijn. Naast het feit dat veel bedrijven niet klaar zullen zijn, horen wij ook vaak mensen hun beklag doen over deze wetgeving.

Maar waarom? Wat wij vooral horen is dat het te veel geld en tijd kost om aan de GDPR te voldoen.

De GDPR is er echter niet om bedrijven op kosten te jagen of om hen te pesten. GDPR is er om voor een mentaliteitswijziging te zorgen. 

We vinden het allemaal vanzelfsprekend dat anderen zorg dragen van onze gegevens. Denk maar aan ons patiëntendossier in het ziekenhuis. Niemand zit er op te wachten tot dat dossier op straat te grabbel gegooid wordt voor iedereen die het wil inkijken.

Dan is het logisch dat daar richtlijnen voor geschreven worden. En die richtlijnen vormen de GDPR. 

Kruipt er veel werk in om als bedrijf compliant te worden? Dat hangt volledig af van hoe je als bedrijf tot nu toe omging met data. Dus als het een beetje goed zit, valt het allemaal nogal mee.

Toch niet zo goed bezig geweest in het verleden? No problem, vanaf nu kan je het goed aanpakken. Het zal je wat tijd kosten, maar het is het meer dan waard

GDPR is een werk van lange adem. Zoals ik eerder zei, is het de bedoeling dat er een mentaliteitswijziging plaatsvindt. Eentje waardoor we eerst gaan nadenken, alvorens zomaar te doen. 

En nu lijkt dat allemaal veel werk en gedoe, maar op termijn wordt het een automatisme en zullen we ons afvragen waarom we het niet altijd zo gedaan hebben. 

Weerstand is dus nergens voor nodig. Gebruik gewoon jouw gezond verstand en behandel de gegevens van een ander zoals je graag hebt dat anderen met jouw gegevens omgaan, respectvol, vertrouwelijk en voorzichtig. 

Je hebt nog even om ervoor te zorgen dat op z’n minst de eerste stappen gezet zijn…

 

Contacteer ons gerust bij vragen of lees er meer over op onze blog.